Teknik, konstruktioner och design

Teknik, konstruktioner och design

På denna sida vill vi inspirera och visa upp intressanta bilder på platser, miljöer och objekt som kan vara både nytt, gammalt, unikt, kult och inte minst (för vissa) nostalgi.  Det är också ett nedslag i vår historia för eftertanke och reflektioner. Det här är vårt kreativa forum där människor, hantverk, föremål och historiska platser går in i varandra. Med tanke på återbruk så finns det ett värde i stort sätt på allt. Även en gammal rostig plåt kan se sina nya dagar. Så även om ett objekt kan förefalla rostigt och skruttigt behöver det inte gå till deponi utan det går fortfarande att rädda, det handlar bara om vad man vill med det och vad man ser för möjligheter. 

Att kunna skapa är ett sätt att ge uttryck för frihet och frihet skapar glädje och stimulans och en identitet av sig själv i sin tid. Med tiden kan en vardag bli ett avtryck med allt vad den innehöll och därtill få ett nytt värde. Vår vardag nu är för många pressande och forcerande och vi springer lätt förbi. Men när vi stannar upp, då kan vi se, betrakta och reflektera och därifrån skapa ett nytt utgångsläge.

Flera poster kommer att läggas upp i kronologisk ordning efter år och månad, så det kan vara värt att skrolla ner ibland ifall det kommit något nytt. 

2021

Kyliga tider...

SolKram från oss i Smedjan i dessa kyliga tider…

Plats: Nora Foto: MéHiel februari 2021 ©

Trampcyckel Husqvarna årsmodell 1939

Vi har fått tag på en komplett gammal Husqvarna trampcykel från 1939. Frågan är bara vad vi ska göra med den? Tänk om vi kunde få tag på en gammal Husqvarna 50cc motor och sätta in den i ramen och bygga om hojen till en klassisk 30-tals racermaskin. En sak är säker, vi kommer vara mycket försiktiga med att inte förstöra den fina patinan hojen är av i dag. Hojen rockar fett redan som den är!

Plats: Nora. Foto: MéHiel sommaren 2021©

AB Wilhelm Sonesson & Co, verkstadsföretag

År 1892 grundades firman Wilhelm Sonesson & Co. Företaget var verksamt i Malmö och främst inriktat på verktygsmaskiner och verktyg, rör och rördelar, pumpar och armatur m. m. Lättare järnvägsmateriel så som denna lastkärra, maskinremmar, oljor, maskintillbehör samt dithörande artiklar. 

Denna mycket gamla lastkärra fick vi av en härlig kund och enligt honom hade den varit i tjänst på CV,  SJ:s centralverkstäder i Örebro.

Vi kommer att renovera den och fixa till nya däck och lite underhållsarbete. Sedan får den leva vidare i många år till.

Plats: Nora Foto: MéHiel april 2021©

2020

Trivselvagnen från Sörby Mekaniska Verkstad

Det anrika husvagnsmärket SMV må ha lagt ned sin tillverkning. Samtidigt lever verksamheten vidare i allra högsta grad.

Det lär nog vara få som inte känner igen en klassisk SMV och detta oavsett om den tillfrågade har en husvagn eller inte. Den klassiska formen som gav upphov till smeknamnet ”ägget” fick sina utåtbuktande sidor 1952 och SMV behöll denna lösning fram till 1978. Dessutom kallades den inte husvagn från början, den marknadsfördes som bostadsvagn.

Om SMV: Sörby Mekaniska Verkstad i Sörby, Örebro är tillverkaren av det svenska husvagnsmärket SMV.

Berglunds Mekaniska Verkstad grundades 1922 av Helmer och Gustav Berglund. 1936 bytte företaget namn till Sörby Mekaniska Verkstad. Man började tillverka husvagnar 1948. Deras husvagnstyp är det klassiska så kallade ägget vilket i dag har närmast kultstatus. SMV-husvagnar tillverkas ännu, och det är Sveriges äldsta husvagnsmärke.

Tillverkningen började med att man byggde en husvagn till Helmer Berglund och hans fru, som en kompromiss, på grund av att Helmer ville ut och resa medan hans fru ville ha en sommarstuga under semestern.

Den första serietillverkade husvagnen tillverkades 1948. I början av 1950-talet är produktionen i full gång. 1955 kom SMV modell 6, med den klassiska ägg-formen. 

2018 firar Sveriges äldsta husvagnstillverkare 70 år. Tillverkningen upphörde 2010 men i deras lokaler i Örebro arbetas det fortfarande febrilt med service och reparationer av husvagnar, husbilar, släp- och hästkärrorlats.

Plats: Med respekt för vår fina och varma vän, har vi valt att inte namnge platsen. Foto MéHiel november 2020 ©

SMV "Ägget" på 60-talet

En gammal Volvo...

Volvo PV 444, ofta bara kallad ”PV”, är en svensk personbil som tillverkades av Volvo 1944–1957. PV 444 banade väg för Volvo som framgångsrik personbilstillverkare. Modellen tillverkades i totalt 196 005 exemplar. Volvo PV 544, svensk personbil tillverkad av Volvo 1958-1965. Volvo 544. B18A. Acceleration från 0 till 100 km/h 17,0 sek. Toppfart 145 km/h.

 Volvo AmazonPersonbil från Volvo som lanserades 1956. Volvo Amazon lanserades som efterträdare till succén PV 444 och var i jämförelse med denna betydligt modernare, inte minst genom sin 1950-talsdesign. Volvo Amazon lanserades som efterträdare till succén PV 444 och var i jämförelse med denna betydligt modernare, inte minst genom sin 1950-talsdesign. Namnet Amazon användes bara på den nordiska marknaden eftersom namnet var upptaget utomlands.  Utomlands är Amazonen istället mer känd som Volvo 121/122S/123GT, vilket även stod på emblemen på de svensksålda bilarnas framskärmar. 

Plats: Med respekt för vår fina och varma vän, har vi valt att inte namnge platsen. Foto MéHiel november 2020 ©

En gammal lastbil...

Plats: Med respekt för vår fina och varma vän, har vi valt att inte namnge platsen. Foto MéHiel november 2020 ©

En gammal maskin...

Plats: Med respekt för vår fina och varma vän, har vi valt att inte namnge platsen. Foto MéHiel november 2020 ©

Gamla fordon...

Plats: Med respekt för vår fina och varma vän, har vi valt att inte namnge platsen. Foto MéHiel november 2020 ©

Den gamle arbetshästen och nu lastbilen...

Tänk om dessa fordon kunde tala och berätta vad de har varit med om! 

Plats: Med respekt för vår fina och varma vän, har vi valt att inte namnge platsen. Foto MéHiel oktober 2020© 

Vad göms under ett förfallet skjul…

Ett gammalt välbyggt svets- och riktbord.

Plats: Gropen Foto: MéHiel oktober 2020 ©

En gammal trädgårdsbänk!

Denna gamla trädgårdsbänk som nu har kommit till vår ägo kommer att genomgå en totalrenovering för att återigen, få glänsa i sol.

Plats: Fjugesta Foto: MéHiel oktober 2020 ©

En gammal SAAB...

Saab  95/96 V4 1967–80

ANNONS: Stryktåliga Saab V4 blandar stark karaktär med gosiga mjukisegenskaper. Den kramar grusväg som ingen annan och frihjulet gör körningen till ett nöje. Unna dig den unika V4-känslan. Det kostar inte mycket.

Plats: Gropen Foto: MéHiel september 2020 ©

2019

MC-tillbehör i rostfritt stål

När jag lärde känna Hasse Dansk, en gammal väletablerad biker som i sin profession skapar och bygger med stor kvalité och prestanda. Hasse Dansk är på många olika sätt banbrytare och nu en ikon inom hojbygge. Redan tidigt 80-tal väckte hans hoj ”Capricious Delight” stor uppmärksamhet som också fick upp mina ögon att tillverka hojdelar utifrån sin självaste råvara. Typ att kunna bearbeta rostfritt stål som exempel.

MC-tillbehör i rostfritt stål
Rostfritt stål är ett fantastiskt material att arbete med och den ger en varm och mjuk lyster om man väljer att polera den. Men materialet är också mycket hårt att bearbeta och det kräver ett hårt arbeta att få till en blank yta, men det blir också vackert om man väljer att slipa eller putsa ytan.

Plats: Stockholm Foto: MéHiel november 2019

Text kommer

Utomhusmöbler i betong och stål

Betongmöbler: Vi har en stor förkärlek till betongmöbler, en liten ”tyngre” produktion i verksamheten. Fascinationen med betongen är att kunna blanda in olika färgpigment för att få betongen mer levande. Kombinationen med betongsegment och exempelvis armeringsjärn eller stålrör blir en robust och häftig konstruktion.

Plats: Nora Foto: MéHiel november 2019 ©

20xx

2016

Dollars Triumphchopper Purple Haze

Purple Haze”, är nog Sveriges mest kända Triumphchopper under 70-talet och som kom att vara stilbildare för många blivande bikers. Själv var Dollars Traja en stor inspirationskälla till mitt egna chopperbygge. Det fanns även några andra hojbyggen som var en stor inspirationskälla och då framför allt Denver grabbarnas brutala och underbara hojar och inte minst Håkans -47 Panhead.

På Norrtälje Custom Bike Show 2016 fick många bland annat jag själv möjligheten att få beskåda denna vackra skapelse igen. På en av bilderna kan vi se självaste byggaren själv.

Plats: Norrtälje Foto: MéHiel juni 2016 ©

2015

MC-parkering i Stockholm

Plats: Stockholm  Foto: MéHiel december 2015 ©

2011

En utsikt från en arbetsplats

Den här bilden hittade jag, Isabella och frågade MèHiel vad han ville med denna. Kolla in den svarta pricken mot fasaden, säger han. Det är alltså inte huset som är motivet för bilden, utan den svarta pricken. 
Bilden är tagen från MèHiels tidigare arbetsrum, från den här vyn kunde han hålla bra koll på sin kära ägodel. 

Plats: Stockholm Foto: MéHiel sommaren 2011©

2009

Viteråket - Wheels Magazinet

Plats: Stockholm, Gamla Stan Foto: Peter ”Röjen från Rösa” Roesch 2009, Text ”Kobbe” 2009 ©

Café racerkulturen

Plats: Stockholm,Vasastan Foto: ClassiBike NR 3 2009 ©

2008

Lördag 14 juni 2008 arrangerar Ton Up Club Stockholm

“F.W Applebee Speed Trophy” på Barkarby flygfält.

Åets fränaste vintage bike evenemang “F.W Applebee Speed Trophy” på Barkarby flygfält.
Drag racing för motorcyklar tillverkade före 1979. På kvällen var det det party på Sjöhästen, Hornstull. På scen: Stupidity

Hojen heter Evil Bitch m/42 är ombyggd av MéHiel under försommaren 2008. I sitt ursprung är det en modifierad militärcykel modellnr. m/42, tillverkad av Nymans verkstäder (NV) i Uppsala någon gång under 40-talet. Motorn är en luftkyld 2-takt Kinamotor på 60cc, årsmodell 2008 med en topphastighet på ca 52 km/h.

Premiärkörning för Evil Bitch m/42 var lördagen den 14 juni 2008 i samband med att vi i Ton Up Club Stockholm arrangerade ett Vintage-bike evenemang “F.W. Applebee Speed Trophy” på Barkarby flygfält med drag-racing för motorcyklar tillverkade före 1979. Evil Bitch m/42 var med och först ut på banan med startnummer ”1”. Det första racet var mot en grym Honda Caféracer som Evil Bitch m/42 vann emot!!? Hondan fick överslag i tändstiften pga regnoväder.

Plats: Barkaby flygfält Foto: Stefan Heidgren, 14 juni 2008

Premiärkörning med Evil Bitch m/42

Nu har det gått 15 år (2023) sedan jag spelade in denna film med mitt gamla hojgäng. Skinnknutarna från ”Ton Up Club Stockholm” anordnade årets fränaste vintage bike evenemang “F.W Applebee Speed Trophy” på Barkarby flygfält. Ett drag racing för motorcyklar tillverkade före 1979. Evenemang ägde rum lördag 14 juni 2008.

Vi fick låna Barkaby flygfältet där vi först hade tänkt att visa upp gamla veteranhojar i sin ”stillhet”- men det blev något helt annat…

Eftersom jag inte hade någon körklar hoj byggd före 1979 så blev det till att bygga en. Jag byggde om en gammal militärcyckel m/42 till en racerhoj som döptes till ”Evil Bitch m/42”.
Samma år anordnade vi även ”Mods vs Rockers” som gick av stapeln för andra året i rad, även där medverkade.

Evil Bitch m/42. Evil Bitch m/42 gjorde senare comeback på Noradagarna 2019 efter 8 år gömd under ett lakan!

Om Militärcykel m/42
Under 40-talet gav den svenska krigsmakten de då ledande svenska cykeltillverkarna, d.v.s. Husqvarna vapenfabrik AB, Nymans-bolagen AB och AB Cykelfabriken Monark en order på tillverkning av militärtrampcyklar med modellnummer m/42. Därav namnet m/42.

FAKTA
Modifierad militärcykel m/42
Tillverkad av Nymans verkstäder (NV) i Uppsala på 40-talet
”Kinamotor” 60cc (årsmodell 2008)
Topphastighet ca 52 km/h
Ombyggd av MéHiel år 2008

MèHiel ”MikeBike” – mars 2023

2000

En gammal Merca…

Text kommer…

Plats: Fjugesta Foto: MéHiel 2000 ©

Trajan mellan åren 1981-1986

Ett MC-projekt som blev klart efter många års mekande...

Mer om Trajan finns att läsa i MCM nr 2 1986.

Plats: Örebro Foto: Sten 1986 ©

Trajan 1982

Text kommer…

Plats: Marieberg, Örebro Foto: MéHiel ”Högis” 1982 ©

Trajan 1981

1984-1986

Påväg till Stompers MC sommar party

Här är några foton på klassiska svenska hojbyggen från 80-talet. På bilderna ser vi några medlemmar från Big Twins Mc (Est. 1982) och Thunder Hogs Mc (Est. 1983), påväg till Stompers MC sommar party i Katrineholm.

Plats: Länsvägen Foto: MéHiel ”Högis” 1984/1986 ©

1984

Larverda "Rat bike”

En stenhård ”Högis” utanför Dionyses MC lokal i Örebro 1984, på sin Larverda ”Rat bike”.

Plats: Örebro Foto: Totte Wiman 1984 ©

1983

Carolina MC - sista träffen på flygfältet!

Carolinas Chopper meeting på Skarpnäcks flygfält 1983.

Såhär i efterhand är jag så glad att jag fick uppleva ett Sverige, en hojkultur där det var så lätt att vara sig själv och med den fina sammanhållning som inte längre finns kvar. // Högis 2021

Plats: Stockholm Foto: MéHiel ”Högis” 1983 ©

1982

Roffes Motordelar

Lite fakta om Roffes Motordelar

Roffes Motordelar startades 1943 med försäljning över disk i egen butik och via postorder. Från början bestod verksamheten i huvudsak av försäljning av trampcyklar och delar till dessa.

På 50-talet byttes trampcyklar ut mot mopeder och motorcyklar, som t ex Husqvarna, Monark, NV och andra lätta motorcyklar, kompletta reservdelslager till dessa och även mindre utombordsmotorer ingick också i sortimentet.

I början av 60-talet upphörde Roffes motordelar sin försäljning av hela fordon och koncentrerade sig istället på reservdelar och ett mycket stort tillbehörssortiment, i första hand till engelska motorcyklar och till mopeder. I slutet av 60-talet tillkom delar och tillbehör till japanska motorcyklar och i början av 70-talet kompletterades sortimentet med delar även till Harley.

Våren 1982 stängdes Roffes egna butik och försäljningen av mopeddelar upphörde. Den större delen av försäljningen skedde sedan dess via återförsäljare över hela Skandinavien, men också direkt till konsument, via postorder.

Hösten 2010 gick Roffes Motor i konkurs, en mc-instutition som alltså funnits sedan 1943 och 2000 kvadratmeter fulla av delar köptes då upp av Raceway som drev verksamheten vidare som ”Roffes motor/Raceway” då de flyttade sin verksamhet från Wollmar Yxkullsgatan till Roffes lokaler på Blekingegatan i Stockholm.

Sommaren 2012 flyttade Roffes motor/Racway ut till Jordbro i Haninge i Stockholm. 

Mats ”Bernis” bushoj, BSA Golden Flach 1955

Text kommer…

Plats: Örebro Foto: Power nr: 5, 1982 ©

1980-1982

Jonas Wenell:s tidstypiska hojbygge

Text kommer…

Plats: Marieberg, Örebro Foto: MéHiel ”Högis” 1980-1983©

AMCK - Adolfsberg Motorcykel klubb, Örebro

Text kommer…

Plats: Marieberg, Örebro Foto: MéHiel ”Högis” 1980-1983 ©

1979

MC-dagen i Örebro 1979

På bilderna ser vi: Ubbes HD (†2019), Hasse dansk HD, Janne Dansk HD, Bennys Traja, Hansas Traja  och i mitten Högis (MéHiel) på sin Silverpil HVA 1956, 230cc.

Ubbes HD-chopper med sin stil, kom att bli den typiska svenska hoj-stilen som internationellt sätt gick under begreppet ”Swedish Style”. De två Traja-choppers som finns med på bilderna var verkligen en tidstypiskt hoj-stil i Sverige mellan mitten av 70-talet fram till mitten av 80-talet. Personligen tycker jag att denna still är supersnygg och speciellt när de är byggda på engelska järnmaskiner från 50-60 talet.

Det finns en fantastisk bok ”Historien om Harley Davidsson i Sverige” som Bengt Aronsson gav ut 1998 med tredje tryck 2000. Kan varmt rekommendera denna bok, där det beskrivs mycket om den svenska knutte- och bikerhistorien. // Högis 2021

Plats: Örebro Foto: MéHiel ”Högis” 1979 ©

Det svenska stuket ”Swedish Style”

Stilstudie Choppers

Hoj Magasinet NR 1 1982

Hoj Magasinet fanns mellan åren 1982-1984. Efter drygt två på marknaden lyckades inte tidningen att sälja i den omfattning som behövdes för att göra den lönsam. Sitta numret kom ut juli 1984.

Foto: Hojmagasinet nr 1 1982 ©

Silverpilen är en motorcykelmodell från Husqvarna

Text kommer …

Lite fakta om Silverpilen:

Silverpilen designad av Sixten Sason som såldes 1955–1965.

Motorcykeln hade en tvåtaktsmotor med en cylindervolym på 175 kubikcentimeter och effekten 9 hk vid 6 000 varv/minut, vilket gav en topphastighet på cirka 100 km/h. Tjänstevikten understeg 75 kg. vilket innebar att den på 1950- och 60-talet räknades som lätt motorcykel och fick köras av 16-åringar. Från och med 1958 angavs effekten till 9,5 hk.

Åren 1957–1959 sålde Husqvarna modellen Guldpilen, en starkare och snabbare variant av Silverpilen med motor på 200 kubikcentimeter och 10,5 hk, vilken också hade en tjänstevikt understigande 75 kg och alltså fick köras av 16-åringar. Den låga tjänstevikten uppnåddes genom att allt som ansågs oväsentligt skalades av, men viktbesparingarna resulterade också i att bromsarna blev för klena för den fart Guldpilen kunde uppnå. Så Guldpilen (och Monarks ännu snabbare lätta motorcykel Blå Stinget med motor på 200 kubikcentimeter och 12,5 hk) slutade säljas på myndigheternas begäran då de ansågs vara för farliga.

Modellen hade en tjänstevikt under 75 kg och var därmed anpassad till den tidens lagstiftning för lätta motorcyklar och blev den stora önskedrömmen för de flesta 16-17-åringar. Priset för en Silverpil år 1955 var 2 175 kr.

Plats: Örebro Foto: MéHiel ”Högis” 1979-81, Totte Wiman 1982 ©

Högis på 70-talet

Text kommer …

”Om man sysslar med att bygga choppers är det en fördel att inte vara riktigt klok”, skrev den nu legendariska hojfotografen Totte Wiman i den nystartade MC-tidningen MCM 1986, när han gjorde ett reportage om mig och mitt hojbygge. Det han menade var att våga gå utanför gällande normer och utifrån en vision och en idé kunna skapa och tillverka, och med en tilltro att man kan lyckas.

Det är många som kommer till Smedjan och frågar om jag är smed. Mitt svar blir då; ”Vem är jag egentligen? Men du kan se mig mer som en multikonstnär, som har stor respekt för våra förfäder och deras kunskaper och många gånger känner jag mig som en liten lärling till dessa stora mästare”.

När jag tänker efter kommer mycket från min barndom. För mina föräldrar och generationer bakåt var det naturligt att man byggde och skapade av det man hade. Det handlade också om hållbarhet och kvalitét vilket var införstått och en norm.

Egentligen har jag aldrig begränsat mig i att jag inte kan, utan snarare tänkt ”hur ska jag lösa det”? Och om jag inte kan, frågar jag den som kan. Mycket i min egen utbildning har handlat om att våga fråga, och våga ifrågasätta och det jag inte förstod fick förklaras igen, så att jag förstod. Därav har jag sett vikten av att träffa och dra lärdom av kunniga människor inom sina områden, vilket har berikat mitt liv oerhört mycket.

Så artikeln i MCM om mitt hojbygge blev egentligen ett signum för min utbildning och skapande och där design, form och konstruktion och friheten att kunna köra sin egenbygda hoj var självaste ändamålet i projektet. Oavsett vad andra tyckte, hade för åsikter eller vad regelböcker sa.


Med denna återblick ser jag nu att denna kreativitet, skapande och öppna sinnen har varit en röd tråd genom hela livet. Oavsett mina tidigare yrken, bl.a inom organisationsutveckling, som brandsäkerhetsspecialist inom statlig myndighet, som föredragshållare och lärare inom arbetsmiljö, ledarskap och fysisk viljeträning för bl.a. ungdomar och militärer har dessa egenskaper alltid följt med.

Genom att alltid eftersträva att vara en fritänkare och inte begränsa mig inom ramar, formaliteter, eller inordna mig under auktoriteter, har det varit lätt att se och förstå situationer och sammanhang utifrån ett helhetsperspektiv.


Plats: Örebro/Borensberg Foto: Astrid – och Björn Högström 1976-80 ©