Inspiration till skapande

Inspiration till skapande

På denna sida vill vi inspirera och visa upp intressanta bilder på platser, miljöer och objekt som kan vara både nytt, gammalt, unikt, kult och inte minst (för vissa) nostalgi.  Det är också ett nedslag i vår historia för eftertanke och reflektioner. Det här är vårt kreativa forum där människor, hantverk, föremål och historiska platser går in i varandra. Med tanke på återbruk så finns det ett värde i stort sätt på allt. Även en gammal rostig plåt kan se sina nya dagar. Så även om ett objekt kan förefalla rostigt och skruttigt behöver det inte gå till deponi utan det går fortfarande att rädda, det handlar bara om vad man vill med det och vad man ser för möjligheter. 

Att kunna skapa är ett sätt att ge uttryck för frihet och frihet skapar glädje och stimulans och en identitet av sig själv i sin tid. Med tiden kan en vardag bli ett avtryck med allt vad den innehöll och därtill få ett nytt värde. Vår vardag nu är för många pressande och forcerande och vi springer lätt förbi. Men när vi stannar upp, då kan vi se, betrakta och reflektera och därifrån skapa ett nytt utgångsläge.

Flera poster kommer att läggas upp i kronologisk ordning efter år och månad, så det kan vara värt att skrolla ner ibland ifall det kommit något nytt. 

Trampcykel Husqvarna årsmodell 1939

Vi har fått tag på en komplett gammal Husqvarna trampcykel från 1939. Frågan är bara vad vi ska göra med den? Tänk om vi kunde få tag på en gammal Husqvarna 50cc motor och sätta in den i ramen och bygga om hojen till en klassisk 30-tals racermaskin. En sak är säker, vi kommer vara mycket försiktiga med att inte förstöra den fina patinan hojen är av i dag. Hojen rockar fett redan som den är!

Plats: Nora. Foto: MéHiel sommaren 2021©

En spätta på 95 år kom dånande på en Harley!

En spätta på 95 år kom dånande på en Harley!

Smedjan är inte bara en Smedja utan många gånger en plats med helt underbara möten med besökare och kunder. Som denna helg till exempel, då vi bl.a. fick besök av en spetta på 95 år som kom åkandes på sin sons Harley med sina kryckor instoppade i hojens packväskor. Sonen är en gammal bikervän till mig, sa att man för köra lite försiktigt, hojen gör ju 150 knyck på 3:an och det är ett jädrans vridmoment i motorn. Själv tänkte jag; vad lätt det är att hans gamla moder kan flyga av när man drar på lite extra med gasen, typ vid en omkörning! 

Det var verkligen en syn för ögat när sonen skulle instruera och placera sin mor på den lilla bönpallen och förbereda åtgärder inför körning! Det var verkligen ett överraskande, annorlunda och ett helt underbart möte med en mor och son.

Ett annat mycket minnesvärt besök var när ett gäng bilburna herrar och damer kom på besök med sina helt otroligt väl omhändertagna Jänkare. De hade samlats i Nora över helgen för att planera en resa till USA, där de ska frakta över sina egna jänkare, typ 14 st. från Göteborgs hamn i containrar för att sedan fraktas över till USA. Där ska dem sedan göra en roadtrip under två månaders tid körandes i konvoj genom landet upp mot Kanada. 

Jag blev helt mållös när dem berättade om sitt projekt. Bara att få till logistiken med att köra 14 st. gamla jänkare från 50 -70 talet, fixa till ett gemensamt boende vid varje stopp för hela gänget, ha en plan för hur man ska gå till väga om en jänkare pajar efter vägen och rutiner för att transportera den till en verkstad efter vägen som kan laga en sådan gammal bil. Samtidigt måste detta vara en livsresa och få köra över en gammal jänkare från Sverige och visa upp den i sitt hemland för likasinnade.

Plats Nora Foto: MéHiel  juni 2021

AB Wilhelm Sonesson & Co, verkstadsföretag

År 1892 grundades firman Wilhelm Sonesson & Co. Företaget var verksamt i Malmö och främst inriktat på verktygsmaskiner och verktyg, rör och rördelar, pumpar och armatur m. m. Lättare järnvägsmateriel så som denna lastkärra, maskinremmar, oljor, maskintillbehör samt dithörande artiklar. 

Denna mycket gamla lastkärra fick vi av en härlig kund och enligt honom hade den varit i tjänst på CV,  SJ:s centralverkstäder i Örebro.

Vi kommer att renovera den och fixa till nya däck och lite underhållsarbete. Sedan får den leva vidare i många år till.

Plats: Nora Foto: MéHiel april 2021©

Industristolar från gruvor i Bergslagen

Plats: Bergslagen Foto: MéHiel  2020/2021©

Stripa Gruva - den nedlagda järnmalmsgruvan

Stripa gruva är en nedlagd gruva utanför Guldsmedshyttan i Lindesbergs kommun

Gruvan är en unik och välbevarad gruvmiljö med gruvhål och andra lämningar som visar att gruvbrytningen pågått ända sedan medeltiden. Det som är ovanligt med Stripa gruva är att det fortfarande finns mycket av den maskinella utrustningen kvar i körbart skick. 

Mellan 1977-1991 var Stripa gruva en forskningsgruva, där Svensk Kärnbränslehantering genomförde ett projekt beträffande slutförvaring av kärnkraftsavfall.

Stripa är ett bra exempel på modernistisk industriarkitektur. De monumentala huskropparna av betong genomkorsas av bandtunnlar i en funktionell enkelhet. 

Den är med sitt stora teknikhistoriska värde en kulturmiljö utan motsvarighet i Sverige. Utöver gruvanläggningen finns fortfarande ett tydligt samband mellan industrimiljön och det omkringliggande samhället. I omgivningarna finns bostäder som byggts för de som arbetade vid gruvan.

När gruvan i början på 2000-talet köptes av Lindesbergs kommun och blev Stripa Gruvmiljö, blev vi alla berikade med ett unikt, levande kulturarv, fyllt av spännande föremål. Stripa gruva är sedan 2006 ett byggnadsminne och den är nu den enda bevarade kompletta järnmalmsgruvan i sitt slag.

Fram tills för ett år sedan (2020) fanns flera fantastiska verksamheter som bidrog till att göra Stripa till en jätteattraktion. Men dessa fick lägga ner då hyrorna höjdes rejält och Lindesbergs kommun inte längre hade sitt drivande engagemang.

Det är både en märklig och härlig känsla att få traska omkring inne på gruvområdet. Men det känns också lite vemodigt att se hur allt bara läggs ner. Som exempel, den mycket aktiva smidesföreningen som hade sin verksamhet i den gamla Smedjan byggd 1907, där den gamla varningsskylten sitter på och prallintillverkning med tillhörande kafé, för att nämna några. 

Om kommunen hade valt att satsa vidare hade Stripa kunnat fortsätta vara en stor turistattraktion. Det är precis sådana här attraktionsmål och mötesplatser som vi behöver här i Bergslagen, med ett historisk värde och kulturellt innehåll.    

Plats: Stripa Gruva  Foto: MéHiel sommaren 2020 ©

Stripa Gruva - Omklädningsrum

Alla har gått hem…

Plats: Stripa Gruva  Foto: MéHiel sommaren 2020 ©

Instrumentbyggen

Isabella och jag håller även på med musikproduktion, vilket har stannat upp ett tag med anledning av flytten från Stockholm till vår kära stad Nora. Uppstarten av Smedjan har också tagit mycket tid vilket har gjort att vårt musikskapande har fått stå åt sidan. Till vår musikproduktion använder vi oss bl.a av egentillverkade musikinstrument både i trä och metall för att skapa unika ljud, genom att t.ex. micka upp och ansluta mikrofoner till olika pedaler. Här kan endast fantasin sätta gränser! 

Vi har även framträtt live några gånger med dessa instrument bla. under en meditativ gudstjänst i en kyrka på Södermalm i Stocholm. Isabella sjöng och spelade våra egna stycken på en flygel och jag spelade på våra metallinstrument. Det blev verkligen en häftig och märklig spelning. Glömmer aldrig pastorns blick när vi kånkade in instrumenten i kyrkan och ännu mer när jag började spela på vår ”rymdtrumma” som bara dånade i hela kyrksalen. Ballt blev det och ett minne för livet! 

Har ni några idéer på att bygga instrument i metall så hör gärna av er till oss! Kom ihåg att bara fantasin sätter gränser och vi själva har gjort helt unika ljudinspelningar med bland annat dessa instrument.

Sol, MéHiel ljudskapare

Plats: Nora Foto MéHiel maj 2021 ©

Kyliga tider...

SolKram från oss i Smedjan i dessa kyliga tider…

Plats: Nora Foto: MéHiel februari 2021 ©

En gammal trädgårdsbänk!

Denna gamla trädgårdsbänk som nu har kommit till vår ägo kommer att genomgå en totalrenovering för att återigen, få glänsa i sol.

Plats: Fjugesta Foto: MéHiel oktober 2020 ©

Vad göms under ett förfallet skjul…

Ett gammalt välbyggt svets- och riktbord.

Plats: Gropen Foto: MéHiel oktober 2020 ©

En gammal Volvo...

Volvo PV 444, ofta bara kallad ”PV”, är en svensk personbil som tillverkades av Volvo 1944–1957. PV 444 banade väg för Volvo som framgångsrik personbilstillverkare. Modellen tillverkades i totalt 196 005 exemplar. Volvo PV 544, svensk personbil tillverkad av Volvo 1958-1965. Volvo 544. B18A. Acceleration från 0 till 100 km/h 17,0 sek. Toppfart 145 km/h.

 Volvo Amazon. Personbil från Volvo som lanserades 1956. Volvo Amazon lanserades som efterträdare till succén PV 444 och var i jämförelse med denna betydligt modernare, inte minst genom sin 1950-talsdesign. Volvo Amazon lanserades som efterträdare till succén PV 444 och var i jämförelse med denna betydligt modernare, inte minst genom sin 1950-talsdesign. Namnet Amazon användes bara på den nordiska marknaden eftersom namnet var upptaget utomlands.  Utomlands är Amazonen istället mer känd som Volvo 121/122S/123GT, vilket även stod på emblemen på de svensksålda bilarnas framskärmar. 

Plats: Med respekt för vår fina och varma vän, har vi valt att inte namnge platsen. Foto MéHiel november 2020 ©

 

En gammal SAAB...

Saab  95/96 V4 1967–80

ANNONS: Stryktåliga Saab V4 blandar stark karaktär med gosiga mjukisegenskaper. Den kramar grusväg som ingen annan och frihjulet gör körningen till ett nöje. Unna dig den unika V4-känslan. Det kostar inte mycket.

Plats: Gropen Foto: MéHiel september 2020 ©

En gammal lastbil...

Plats: Med respekt för vår fina och varma vän, har vi valt att inte namnge platsen. Foto MéHiel november 2020 ©

En gammal maskin...

Plats: Med respekt för vår fina och varma vän, har vi valt att inte namnge platsen. Foto MéHiel november 2020 ©

Gamla fordon...

Plats: Med respekt för vår fina och varma vän, har vi valt att inte namnge platsen. Foto MéHiel november 2020 ©

Den gamle arbetshästen och nu lastbilen...

Tänk om dessa fordon kunde tala och berätta vad de har varit med om! 

Plats: Med respekt för vår fina och varma vän, har vi valt att inte namnge platsen. Foto MéHiel oktober 2020© 

Trivselvagnen från Sörby Mekaniska Verkstad

Det anrika husvagnsmärket SMV må ha lagt ned sin tillverkning. Samtidigt lever verksamheten vidare i allra högsta grad.

Det lär nog vara få som inte känner igen en klassisk SMV och detta oavsett om den tillfrågade har en husvagn eller inte. Den klassiska formen som gav upphov till smeknamnet ”ägget” fick sina utåtbuktande sidor 1952 och SMV behöll denna lösning fram till 1978. Dessutom kallades den inte husvagn från början, den marknadsfördes som bostadsvagn.

Om SMV: Sörby Mekaniska Verkstad i Sörby, Örebro är tillverkaren av det svenska husvagnsmärket SMV.

Berglunds Mekaniska Verkstad grundades 1922 av Helmer och Gustav Berglund. 1936 bytte företaget namn till Sörby Mekaniska Verkstad. Man började tillverka husvagnar 1948. Deras husvagnstyp är det klassiska så kallade ägget vilket i dag har närmast kultstatus. SMV-husvagnar tillverkas ännu, och det är Sveriges äldsta husvagnsmärke.

Tillverkningen började med att man byggde en husvagn till Helmer Berglund och hans fru, som en kompromiss, på grund av att Helmer ville ut och resa medan hans fru ville ha en sommarstuga under semestern.

Den första serietillverkade husvagnen tillverkades 1948. I början av 1950-talet är produktionen i full gång. 1955 kom SMV modell 6, med den klassiska ägg-formen. 

2018 firar Sveriges äldsta husvagnstillverkare 70 år. Tillverkningen upphörde 2010 men i deras lokaler i Örebro arbetas det fortfarande febrilt med service och reparationer av husvagnar, husbilar, släp- och hästkärrorlats.

Plats: Med respekt för vår fina och varma vän, har vi valt att inte namnge platsen. Foto MéHiel november 2020 ©

SMV "Ägget" på 60-talet

Nytt skruvstycke från USSR, Sovjetunionen

Det är lite märkligt hur detta skruvstycke har kommit till Sverige med tanken på Kalla kriget och järnridån som delade upp vårt folk. Med alla restriktioner med import, export och svårigheter att resa länder emellan.

I alla fall har detta helt oanvända skruvstycke kommet till våra ägor och efter mycket övervägande vad vi skall göra med den har vi beslutat att ha den i tjänst och låta den få verka i vår Smedja. 

Om: Sovjetunionen eller Sovjet, från ryskans sovjet som betyder ”råd” eller ”styrande råd”, formellt Socialistiska rådsrepublikernas union, informellt känt som Sovjetunionen, Sovjetryssland.

USSR var en socialistisk stat som utgick från en diktatur och styrdes genom en federation. Det sovjetiska kommunistpartiet fanns på samtliga nivåer, och var i samtliga konstitutioner från den första 1922 det enda tillåtna partiet. Sovjetunionen upplösts 26 december 1991.

Orsakerna till kalla kriget

Precis som de tidigare världskrigen – och för övrigt de flesta historiska händelser – finns en diskussion bland historiker om orsakerna till utbrottet av det kalla kriget. Vem var det egentligen som startade det? Vem var den drivande aggressiva parten? Genom att förstå vår historia så kan vi lättare se och förstå vår nutid!

Foto: MéHiel november 2020

En övergiven gårdssmedja

I denna övergivna smedja hittades en mycket gammal handbyggd blåsbälg som är byggd av trä, läder och smide. Denna klenod har nu kommit till vår ägo för förvaltning. Den kommer inte att restaureras utan bara vårdas. Den kan komma att få en officiell plats i vår verksamhet som museumföremål framöver. Vem vet, kan den vara byggd någon gång på 1700 talet?

Plats: Fjugesta Foto: MéHiel december 2020 ©

När jag lärde känna Hasse Dansk, en gammal väletablerad biker som i sin profession skapar och bygger med stor kvalité och prestanda. Hasse Dansk är på många olika sätt banbrytare och nu en ikon inom hojbygge. Redan tidigt 80-tal väckte hans hoj ”Capricious Delight” stor uppmärksamhet som också fick upp mina ögon att tillverka hojdelar utifrån sin självaste råvara. Typ att kunna bearbeta rostfritt stål som exempel.

MC-tillbehör i rostfritt stål

Rostfritt stål är ett fantastiskt material att arbete med och den ger en varm och mjuk lyster om man väljer att polera den. Men materialet är också mycket hårt att bearbeta och det kräver ett hårt arbeta att få till en blank yta, men det blir också vackert om man väljer att slipa eller putsa ytan. Här är några senare alster.

Plats: Stockholm Foto: MéHiel november 2019

Utomhusmöbler i betong och stål

Betongmöbler: Vi har en stor förkärlek till betongmöbler, en liten ”tyngre” produktion i verksamheten. Fascinationen med betongen är att kunna blanda in olika färgpigment för att få betongen mer levande. Kombinationen med betongsegment och exempelvis armeringsjärn eller stålrör blir en robust och häftig konstruktion.

Plats: Nora Foto: MéHiel november 2019 ©

"Rörpulare Björn"

MéHiels far Björn som staty gjord i stengodslera av keramiker och frugan Lillian.

Plats: Borensberg Foto: MéHiel december 2018 ©

Dollars Triumphchopper Purple Haze

Purple Haze”, är nog Sveriges mest kända Triumphchopper under 70-talet och som kom att vara stilbildare för många blivande bikers. Själv var Dollars Traja en stor inspirationskälla till mitt egna chopperbygge. Det fanns även några andra hojbyggen som var en stor inspirationskälla och då framför allt Denver grabbarnas brutala och underbara hojar och inte minst Håkans -47 Panhead.

På Norrtälje Custom Bike Show 2016 fick många bland annat jag själv möjligheten att få beskåda denna vackra skapelse igen. På en av bilderna kan vi se självaste byggaren själv.

Plats: Norrtälje Foto: MéHiel juni 2016 ©

MC-parkering i Stockholm

Plats: Stockholm  Foto: MéHiel december 2015 ©

En utsikt från en arbetsplats

Den här bilden hittade jag, Isabella och frågade MèHiel vad han ville med denna. Kolla in den svarta pricken mot fasaden, säger han. Det är alltså inte huset som är motivet för bilden, utan den svarta pricken. 

Bilden är tagen från MèHiels tidigare arbetsrum, från den här vyn kunde han hålla bra koll på sin kära ägodel. 

Plats: Stockholm Foto: MéHiel sommaren 2011©

Ett MC-projekt som blev klart efter många års mekande...

Mer om Trajan finns att läsa i MCM nr 2 1986.

Plats: Örebro Foto: Sten 1986 ©

Larverda "Rat bike"

Plats: Örebro Foto: Totte Wiman 1984 ©

Carolina MC - sista träffen på flygfältet!

Carolinas Chopper meeting på Skarpnäcks flygfält 1983.

Såhär i efterhand är jag så glad att jag fick uppleva ett Sverige, en hojkultur där det var så lätt att vara sig själv och med den fina sammanhållning som inte längre finns kvar. // Högis 2021

Plats: Stockholm Foto: MéHiel ”Högis” 1983 ©

MC-dagen i Örebro 1979

På bilderna ser vi: Ubbes HD (†2019), Hasse dansk HD, Janne Dansk HD, Bennys Traja, Hansas Traja  och i mitten Högis (MéHiel) på sin Silverpil HVA 1956, 230cc.

Ubbes HD-chopper med sin stil, kom att bli den typiska svenska hoj-stilen som internationellt sätt gick under begreppet ”Swedish Style”. De två Traja-choppers som finns med på bilderna var verkligen en tidstypiskt hoj-stil i Sverige mellan mitten av 70-talet fram till mitten av 80-talet. Personligen tycker jag att denna still är supersnygg och speciellt när de är byggda på engelska järnmaskiner från 50-60 talet.

Det finns en fantastisk bok ”Historien om Harley Davidsson i Sverige” som Bengt Aronsson gav ut 1998 med tredje tryck 2000. Kan varmt rekommendera denna bok, där det beskrivs mycket om den svenska knutte- och bikerhistorien. // Högis 2021

Plats: Örebro Foto: MéHiel ”Högis” 1979 ©